ΛΕΜΕ ΟΧΙ ΣΤΗ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΣ ΜΕ ΤΟ ΤΕΙ!

Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2010

ΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ


Ξεκινώντας την ανάλυση του κειμένου διαβούλευσης και μελετώντας την εισαγωγή του, διαπιστώσαμε ότι, αρχικά, αναφέρεται με γενικότητα στην προτεραιότητα που μέχρι τώρα είχε η παιδεία αποκλειστικά στην βελτίωση του ανθρώπου. Όμως με το παρόν κείμενο, παρατηρήσαμε ότι επιδιώκεται η σύνδεση της παιδείας με εθνικούς και οικονομικούς στόχους.
Στην συνέχεια επιρρίπτει την ευθύνη της μέχρι τώρα φθίνουσας πορείας της παιδείας στις έντονες εσωτερικές διαφορές, τη δομική δυσκινησία και τα εσωτερικά και εξωτερικά στεγανά των Ιδρυμάτων. Αυτά όμως αποτελούν μόνο μέρος του προβλήματος αφού δεν αναφέρεται στις λανθασμένες πολιτικές επιλογές και την υποχρηματοδότησή τους.
Η διαβούλευση αποτελείται από τρεις θεματικούς άξονες:
1)            Νέα ταυτότητα με νέα ηγεσία και ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ. Νέα σχέση εμπιστοσύνης με την πολιτεία και την κοινωνία, με λογοδοσία και ευθύνη.
2)            Πτυχία με αντίκρισμα: Νέα οργάνωση της μάθησης και των προγραμμάτων σπουδών που διευκολύνουν την κινητικότητα και ενισχύουν τη διεπιστημονικότητα.
3)            Ενίσχυση του διεθνούς χαρακτήρα και της διεθνούς παρουσίας των Ιδρυμάτων, με άμεση σύνδεση με το νέο πρότυπο ανάπτυξης της χώρας: ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική για τη
διεθνοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
           
Πρώτος άξονας:
Αρχικά προτείνουμε το Συμβούλιο να έχει καθαρά οικονομικές αρμοδιότητες και να μην έχει δικαιοδοσία για αποφάσεις ακαδημαϊκού χαρακτήρα. Ακόμη ως προς την ποσόστωση των μελών του Συμβουλίου προτείνουμε να αποτελείται στην πλειοψηφία του από ακαδημαϊκά μέλη (φοιτητές και καθηγητές). Θεωρούμε ότι η εκπροσώπηση των φοιτητών πρέπει να γίνεται σε τέτοιο βαθμό ώστε να εξασφαλίζεται η υπεράσπιση των δικαιωμάτων τους. Επίσης είμαστε αντίθετοι στην επιλογή του Πρύτανη, όπως και την παύση των καθηκόντων του, από το Συμβούλιο. Πιστεύουμε ότι το μόνο αρμόδιο όργανο επί τούτου είναι η Σύγκλητος. Τέλος τα θέματα που έχουν τόσο ακαδημαϊκή όσο και οικονομική υπόσταση θα πρέπει να συναποφασίζονται και από το Συμβούλιο και από την Σύγκλητο. Ακόμη θέλουμε να προσθέσουμε ότι τα εξωτερικά μέλη του Συμβουλίου δεν πρέπει να είναι οικονομικοί διαχειριστές, αλλά άνθρωποι οι οποίο θα φέρνουν το ΑΕΙ σε επαφή με την κοινωνία.


Το σχέδιο διαβούλευσης προβλέπει τη δημιουργία τριών αντί τεσσάρων βαθμίδων μελών ΔΕΠ προοπτική που επίσης μας βρίσκει αντίθετους. Θεωρούμε δηλαδή ότι επιβάλλεται να παραμείνει ως έχει η βαθμίδα του Λέκτορα, δηλαδή ως βαθμίδα τα μέλη της οποίας θα είναι εξελίξιμα με διδακτικά και ερευνητικά καθήκοντα. Η κατάργηση της βαθμίδας αυτής θυμίζει το αλήστου μνήμης παλαιό καθεστώς του καθηγητικού κατεστημένου, και συμβάλει στην ενδυνάμωση των αξιολογήσεων της ιεραρχίας μέσα σε συνθήκες αγοραίου ανταγωνισμού. Ακόμα η κατάργηση της βαθμίδας του Λέκτορα θα οδηγήσει την πράξη στην απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας με πλήρες ωράριο, θα χειροτερέψει την αναλογία διδασκόντων-διδασκομένων και θα αδυνατίσει την προσφερόμενη ποιότητα σπουδών και έρευνας. Επιπλέον προτείνουμε σε περίπτωση εφαρμογής της πρότασης του σχεδίου διαβούλευσης για την κατάργηση της θέσης του Λέκτορα ως μη εξελίξιμης:
α) Να εφαρμοστούν μεταβατικές διατάξεις που θα ισχύουν για τις εξελίξεις μελών ΔΕΠ,
β) το ίδιο να ισχύει και γι' αυτούς που έχουν εκλεγεί και περιμένουν διορισμό.
γ) Τα μέλη ΔΕΠ (και των τριών βαθμίδων) να είναι μόνιμα, γεγονός που διασφαλίζει την ακαδημαϊκή τους ελευθερία και αξιοπρέπεια.
δ) Επιπλέον η Συνέλευση απαιτεί άμεσα τον διορισμό των εκλεγμένων μελών ΔΕΠ και ΕΤΕΠ.

Όσον αφορά την παράγραφο «Αναστολή καθηκόντων » στην σελίδα 14 δημιουργείται ο προβληματισμός και τις κενές θέσεις που ενδεχομένως θα προκύψουν στην εκπαιδευτική διαδικασία ειδικά σε μικρά τμήματα (π.χ. ΤΜΠΤ και ΤΜΜ του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας). Παράλληλα εκφράζουμε την ένστασή μας για τυχόν απασχόληση και στον ιδιωτικό τομέα που μπορεί να δημιουργήσει ύποπτη σύνδεση του πανεπιστημίου με ιδιωτικό φορέα.
Η δημόσια δωρεάν παιδεία που είναι αναφαίρετο δικαίωμα όλων εξασφαλίζεται με την αποκλειστική χρηματοδότηση από το Κράτος . Τα κριτήρια για τη χρηματοδότηση πιστεύουμε ότι θα οδηγήσουν στα εξής:
1)            Άνοιγμα της ψαλίδας και δημιουργία ΑΕΙ δύο ταχυτήτων.
2)            Ενδεχόμενη αναζήτηση πόρων από άλλους εξωθεσμικούς φορείς, π.χ. ιδιωτικές επιχειρήσεις.

Εμείς προτείνουμε:
1)            Να δοθεί έμφαση στις ανάγκες του κάθε ΑΕΙ, τις οποίες θα καθορίζει η εκάστοτε ακαδημαϊκή κοινότητα.
2)            Να δοθεί στήριξη στα ΑΕΙ που έχουν πρόθεση και προοπτικές για ανάπτυξη .
3)            Να μην υπάρχουν στυγνά οικονομικά κριτήρια, αλλά να υπάρξει οικονομική στήριξη ώστε να προάγεται η έρευνα με στόχο την τεχνολογική και πάσης φύσης εξέλιξη της κοινωνίας.
Είναι προφανές ότι θέλουμε διαφάνεια σε οποιαδήποτε αρχή θεσπιστεί για να διαχειρίζεται τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων .
Σχετικά με τις υπηρεσίες υποστήριξης φοιτητών δεχόμαστε την ύπαρξη της ηλεκτρονικής κάρτας μόνο εφόσον αυτή αποδεικνύει το δικαίωμα ενός φοιτητή στο σύνολο των δωρεάν παροχών (ένα ηλεκτρονικό πάσο). Είμαστε όμως αντίθετοι στον κίνδυνο που υπάρχει να συνδεθεί αυτή η κάρτα με το σύστημα των πιστωτικών μονάδων και να περιέχει προσωπικά δεδομένα που δεν αφορούν τα καθαρά ακαδημαϊκά θέματα.
Όσον αφορά το νέο σύστημα φοιτητικών δανείων πιστεύουμε τα εξής:
Στις χώρες στις οποίες εφαρμόζεται, πληρώνονται δίδακτρα. Εφόσον έχουμε δημόσια δωρεάν παιδεία, για ποιο λόγο να παίρνουμε δάνεια ενώ είναι όλα δωρεάν; Σε όποιον τομέα εφαρμόστηκε το τραπεζικό σύστημα δημιούργησε πρόβλημα και δεν βοήθησε καμιά σύνδεση ΑΕΙ-τραπεζών. 
Για την χωροταξική και θεματική αναδιάρθρωση, αρχικά κατακρίνουμε οποιαδήποτε συγχώνευση μη όμοιων Ιδρυμάτων (ΑΕΙ-ΤΕΙ) γιατί πιστεύουμε ότι θα οδηγήσει σε υποβάθμιση των σπουδών και των πτυχίων αμφότερων των πλευρών. Επιπροσθέτως διαφωνούμε και με οποιαδήποτε ενδεχόμενη χωροταξική αναδιάρθρωση (συστέγαση) μη ομοειδών Ιδρυμάτων γιατί ανοίγει το δρόμο για μεταγενέστερη θεματική αναδιάρθρωση (συγχώνευση) λόγω της αναμενόμενης οικονομικής αδυναμίας. Ακόμα κατακρίνουμε την πελατειακή κατεύθυνση για τη δημιουργία εκπαιδευτικών κέντρων ανά την περιφέρεια με σκοπό την στείρα εκπλήρωση με την πολιτική που ακολουθήθηκε μέχρι σήμερα. Παρόλα αυτά προτείνουμε σε περίπτωση που κριθεί απαραίτητο, την συγχώνευση ΑΕΙ με ΑΕΙ ομοίων ειδικοτήτων και αντικειμένων στην κατεύθυνση δημιουργίας ισχυρών εκπαιδευτικών κέντρων στην περιφέρεια.

Δεύτερος άξονας:
Θέτουμε τον προβληματισμό μας πάνω στα ζητήματα που αφορούν την ελεύθερη μετακίνηση των φοιτητών μεταξύ διαφορετικών προγραμμάτων σπουδών, γνωστικών αντικειμένων και ιδρυμάτων της χώρας. Συγκεκριμένα δεν γίνεται κάποια αναφορά στις προϋποθέσεις κάτω απ’ τις οποίες μπορεί να πραγματοποιηθεί. Κάθε φοιτητής θα πρέπει ν α φοιτά σ’ ένα σταθερό ακαδημαϊκό περιβάλλον.
Στο θέμα της ακαδημαϊκής οργάνωσης και οργάνωσης των σπουδών, το ισχύον πλαίσιο ορίζει ως βασική ακαδημαϊκή μονάδα το Τμήμα. Στο κείμενο αυτό διαβούλευσης προτείνεται ως βασική ακαδημαϊκή μονάδα η Σχολή. Συμφωνούμε και διαφωνούμε και με τα δύο συστήματα για διαφορετικούς λόγους.
Συμφωνούμε με το υπάρχον σύστημα γιατί έχει λειτουργήσει σε ικανοποιητικό βαθμό και είναι σχετικά αξιοκρατικό ως προς τη διαδικασία εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση (πανελλαδικές). Διαφωνούμε όμως γιατί το υπάρχον σύστημα έχει οδηγήσει στην άκριτη δημιουργία μεμονωμένων τμημάτων ανά την χώρα.
Από την άλλη πλευρά,
Συμφωνούμε με την αλλαγή της βασικής ακαδημαϊκής μονάδας από το Τμήμα στην Σχολή για δύο βασικούς λόγους :  
1)                  Η ίδρυση νέων τμημάτων θα γίνει σε πολύ πιο οργανωμένη βάση εφόσον θα υπάρχει ο στρατηγικός σχεδιασμός από την ίδια την Σχολή.
2)                  Η εξέταση στο πρώτο έτος μετά την εισαγωγή στην σχολή είναι σαν δεύτερη ευκαιρία μετά τις πανελλήνιες.
Διαφωνούμε όμως για δύο λόγους:
1)                  Αύξηση των εξετάσεων που αποτελούν ψυχοφθόρες διαδικασίες για μαθητές και φοιτητές.
2)                  Ενδεχομένως να προκύψουν πελατειακές σχέσεις μεταξύ φοιτητών πρώτου έτους, παρατάξεων και καθηγητών.
Στην συνέχεια στο κείμενο διαβούλευσης προτείνεται η θεσμοθέτηση προγραμμάτων σπουδών μονοετούς ή διετούς διάρκειας. Είμαστε κάθετα αντίθετοι στα συγκεκριμένα προγράμματα  σπουδών, διότι «εγκλωβίζουν» τους νέους ανθρώπους σε σχολές με περιορισμένο γνωστικό αντικείμενο, χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα και αποκατάσταση.
Το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πιστωτικών Μονάδων που επιδιώκεται να εφαρμοστεί σύμφωνα με αυτό το κείμενο διαβούλευσης, ενώ θα μπορούσε να είναι ένα κριτήριο βαρύτητας του κάθε μαθήματος για κάθε ΑΕΙ στην Ε.Ε., μας βρίσκει αντίθετους ως προς το πνεύμα, διότι θεωρούμε ότι οδηγεί σε εξειδίκευση των επαγγελματικών δικαιωμάτων και δυνατοτήτων του πτυχίου μας στην αγορά εργασίας (Συνθήκη της Μπολόνιας, διάσπαση Bachelor και Master).
Τρίτος άξονας:
Στην αναφορά της διαβούλευσης στην διεθνοποίηση των Ιδρυμάτων από την μία στηρίζουμε την εξωστρέφεια των πανεπιστημίων στη βάση προγραμμάτων σπουδών, όπως ο Έρασμος, αλλά δεν συμφωνούμε σ’ αυτό το σύστημα κατάταξης των ΑΕΙ διότι δεν αντιπροσωπεύει την ποιότητα τους συναρτήσει του ελληνικού συστήματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Επιπροσθέτως διαφωνούμε στην στήριξη της ίδρυσης παραρτημάτων των ελληνικών ιδρυμάτων σε άλλες χώρες διότι αυτό δεν θα μπορέσει λογικά να επιτευχθεί αν αυτά δεν είναι ιδιωτικά. Ακόμη και να θεωρήσουμε ότι θα είναι δημόσια πώς θα μπορεί το Κράτος να τα χρηματοδοτεί μέσα στην περίοδο λιτότητας που διανύουμε.
Συμπερασματικά μελετήσαμε ένα κείμενο διαβούλευσης το οποίο μας προβλημάτισε στα προαναφερθέντα σημεία και γι' αυτό θέσαμε προτάσεις-λύσεις που θα εξασφαλίζουν το αναφαίρετο δικαίωμα της Δημόσιας Δωρεάν Παιδείας προς όλους και με ίσους όρους. Αυτό το δικαίωμα είναι ο κύριος λόγος για το οποίο αγωνιζόμαστε και θα αγωνιζόμαστε...

''Στο Λονδίνο συνεδριάζουν σε κατειλημμένα Πανεπιστήμια , για τις κινητοποιήσεις των επόμενων ημερών , στην Ρώμη σχεδιάζουν τις νέες καταλήψεις μετά το Κολοσσαίο και τον Πύργο της Πίζας, στο Παρίσι ανασυντάσσουν τις δυνάμεις τους, στην Πράγα κάνουν την αποτίμηση της απεργίας της προηγούμενης ημέρας, στο Δουβλίνο ετοιμάζονται για τις συγκρούσεις που έρχονται... Η <<χαμένη γενιά>> της Ευρώπης εξεγείρεται, βγαίνει στον δρόμο και διεκδικεί: κάτι άλλο από ένα ανύπαρκτο μέλλον, κάτι διαφορετικό από μία ζωή κάποιοι αποφάσισαν να μετατρέψουν σε ακροβασία στο κενό. Δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Είναι η βοή της ιστορίας. Αυτή που οι τηλεοπτικές οθόνες δεν μας δείχνουν, αυτή που δεν βλέπουν οι <<αναλυτές>> στα δελτία των 8.”


ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια: